سوالات متداول ازدواج

سوالات متداول ازدواج

سوالات متداول ازدواج

در این بخش به سوالات متداول ازدواج پاسخ دادیم. اگر پاسخ سوال خود را پیدا نکردید می توانید سوال خود را اینجا مطرح کنید.

 

آزمایش ازدواج

برای انجام آزمایش باید ناشتا باشیم؟
خیر. لازم نیست.

اعتبار جواب آزمایش چقدر است؟

یک ماه.

ما یک بار ازدواج کردیم و طلاق گرفتیم الان می خوایم دوباره ازدواج کنیم و نمی خواهیم بچه دار بشیم. بازم باید آزمایش بدیم؟

بله. برای ثبت ازدواج انجام آزمایش الزامی است.

آزمایش ازدواج چه آزمایش هایی هست؟

اعتیاد- تالاسمی- بیماریهای مقاربتی- مشاوره ژنتیک و تزریق واکسن کزاز.

ما می خواهیم آزمایش را در شهرستان انجام دهیم و برای عقد به تهران بیایم میشه؟

بله جواب آزمایش برای دفترخانه های سراسر کشور معتبر است.

مقیم خارج هستم و میخواستم با دختری که علاقه دارم ازدواج کنم اما  نمیتونم بیام ایران اما رفتم سفارت و به پدر خودم وکالت نامه دادم خواستم از شما بپرسم که برای آزمایش که من نیستم چه باید کرد من میتونم خارج آزمایش لازم رو انجام بدم اما چه گونه محضر ازدواج قبول کند؟

از کنسولی ایران در خارج از کشور بخواهید که مراکز آزمایشی که مورد تاییدش هست را به شما معرفی کند.جواب آزمایش را به تایید کنسولی ایران برسونید و جواب رو به ایران بفرستید.با معرفی نامه دفترخانه به خانم، جواب آزمایش هم پیوست می شود و نهایتا آزمایشگاه ایران، جواب آزمایش را به دفتر ازدواج اعلام می کند.

 

ثبت ازدواج

برای  ازدواج باید چکار کنیم؟
با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی زوجین و یک قطعه عکس به دفتر ازدواج مراجعه کنید. به شما معرفینامه جهت مراجعه به آزمایشگاه داده می شود.

درصورتی که شناسنامه  در حال تعویض باشه و یا گم شده باشه عقد انجام میشه؟

بله. بعد از انجام آزمایش و تعیین نوبت عقد، دفترخانه با اداره ثبت احوال مکاتبه می کنه و با اخد برگه اطلاعات سجلی شما از اداره ثبت احوال، عقد انجام میشود.

من سابقه ازدواج دارم و خانواده دختر از این موضوع اطلاع دارند، آیا هنگام عقد ازدواج قبلی من عنوان می شود؟

خیر همین که دختر و پدر دختر بدانند کافی است.

ما برای اخذ وام ازدواج عجله داریم، سند ازدواج کی تحویل می شه؟

معمولا روز بعد از عقد. البته در مواردی که زوجین عجله داشته باشند یا مسافر باشند، با هماهنگی قبلی همان روز آماده و تحویل می شود.

عقد در تالار و باغ هم انجام می دهید؟

بله، جهت اخد نامه آزمایشگاه و رزرو وقت به دفترخانه مراجعه کنید.

برای ثبت ازدواج چند شاهد می خواین؟ خانم هم میشه شاهد بشه؟

پدر دختر به همراه دو نفر دیگر همراه با کارت شناسایی. خانم ها هم می توانند شاهد باشند.

ما می خوایم ازدواج دائم کنیم ولی نمی خوایم در شناسنامه ثبت بشه به دلایلی…

ثبت ازدواج دائم الزامی است و در شناسنامه هم قید میشه.

چگونه میتوان فهمید که شخص قبلا ازدواج کرده یانه؟

ملاک دفترخانه برای سابقه ازدواج، شناسنامه فرد هست.  سوابق ازدواج افراد تنها در پایگاه اطلاعات ثبت احوال موجود است که این اطلاعات تنها در اختیار مراجع قانونی قرار می گیرد. برای افراد عادی بدون استعلام مراجع قانونی قابل دسترسی نیست.

با قانون فعلی از زمان جاری شدن عقد چقدر زمان میبره تا ازدواج قابل مشاهده در سیستم ثبت احوال باشد؟

معمولا ثبت آنی انجام می شود. به محض انجام شدن عقد به صورت خودکار اطلاعات برای ثبت احوال فرستاده می شود.

 

اذن پدر در ازدواج

پدر دختر خارج از کشور است برای ثبت ازدواج چه کنیم؟
پدر دختر به کنسولی ایران در خارج از کشور مراجعه می کند. اذن ازدواج دختر خود را طی سندی تنظیم می کند و برای شما می فرستد. با این مدرک ثبت ازدواج در دفتر ازدواج انجام می شود.

ما به پدر دختر دسترسی نداریم برای ازدواج چه کار کنیم؟
باید دختر از دادگاه رای بگیرد و ازدواج با رای دادگاه در دفتر ازدواج ثبت می شود.

من دختری 23 ساله هستم با پسری به همسن خودم قصد ازدواج دارم ولی خانوداه من راضی نمیشن من می خواهم بدونم چجوری بدون نیاز به پدرم ازداوج کنم؟

در صورت مخالف بی دلیل پدر، می توانید به دادگاه مراجعه کنید و با معرفی خواستگار از دادگاه رای بگیرید. با رای دادگاه خانواده ازدواج بدون اذن پدر ثبت می شود.

میخواهم با دختری ازدواج دایم کنم که باکره و 32 سالش است و پدرش فوت شده ولی جد پدری وی حاضر به ازدواج ما دو نفر نیستند آیا من میتونم بدون اجازه آنها عقد کنم با ایشون ؟ اگر جواب مثبت هست به چه طریقی میشود ؟ یعنی باید حتما رفت دادگاه ؟

اذن ازدواج با پدر و پدر بزرگ دختر است. در صورت مخالفت بی دلیل  پدر بزرگ دختر، می توانید به دادگاه مراجعه کنید. با حکم دادگاه ثبت ازدواج انجام می شود.

وکالت طلاق

برای حق طلاق زن باید چیکار کنیم؟

اگر هنور ازدواج را ثبت نکرده اید در هنگام عقد می توانید به عنوان شرط ضمن عقد، شرط وکالت طلاق را در عقدنامه ثبت کنید ولی اگر در هنگام عقد این کار را انجام نداده اید، بعداز عقد باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

آیا حق طلاقی که دفتر ازدواج هنگام عقد می نویسد معتبر است یا باید دفتر اسناد هم بریم؟ 

وکالت طلاق در دفتر ازدواج معتبر است و نیازی به تنظیم وکالتنامه در دفتر اسناد رسمی نیست. به شرط آنکه شرط وکالت طلاق در دفتر ازدواج کامل باشد و تمام موارد لازم در آن پیش بینی شده باشد. (همه موارد از قبیل بذل مهریه، قبول مهریه، وکالت در انواع طلاق، مراجعه به داوری و مرکز مشاوره، اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام و … همه به تفصیل و کامل نوشته شود) در این صورت مانعی برای انجام وکالت طلاق نیست. ولی اگر هر یک از موارد مذکور نباشد با ایراد دادگاه مواجه می شوید کما اینکه اگر هریک از این موارد در وکالتنامه تنظیمی در دفتر اسناد رسمی هم نباشد در دادگاه طلاق با وکالت زوج انجام نمی شود.

ازدواج با خارجی

برای این که با کسی که پاسپورت اروپایی داره (یعنی مدرک ایرانی نداره) عقد کنیم چه مدارک و تاییدیه هایی لازمه؟

علاوه بر آزمایش، باید از اداره اتباع خارجی نیروی انتظامی در تهران و یا استانداری در شهرستانها، پروانه اقامت ازدواجی بگیرید. اگر ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی باشد، پروانه زناشویی هم لازم است.

مترجم را از کجا پیدا کنیم؟آیا خود همسر(شوهر) در ازدواج با خارجی می تواند معتمد و مترجم باشد؟

شوهر نمی تواند مترجم باشد. مترجم باید یکی از مترجمان رسمی قوه قضائیه باشد. مترجم در هنگام ثبت ازدواج در دفترخانه حاضر می شود مفاد سند را برای فرد خارجی ترجمه می کنه و در نهایت دفتر و سند را مهر و امضا می کند. هماهنگی لازم برای حضور مترجم رسمی توسط دفترخانه انجام می شود.

برای ازدواج با مرد خارجی حتما باید مسلمان شود؟ کجا باید این کارو انجام داد؟

بله مرد باید به دین اسلام مشرف شود. می توانید به دفتر یکی از مراجع مراجعه کنید تا مرد به دین اسلام مشرف شود. دفتر مراجع گواهی مبنی بر تشرف به اسلام هم به شما می دهند که با آن ثبت ازدواج انجام می شود.

من با یک دخترخارجی در خارج از ایران ازدواج کرده ام و در خارج از کشور ثبت شد،دختر هم هم مسلمان شد و خطبه عقد ایرانی با مهریه مشخصی در مسجد خوانده شد، ولی ازدواج را در کنسولگری ایران ثبت نکردیم، با مدارکی که از مسجد اونجا داریم می تونیم برای ثبت اقدام کنیم ؟

بله. بعد از اخذ پروانه اقامت ازدواجی از اداره اتباع خارجی نبروی انتظامی می توانید ازدواج را در دفتر ازدواج ثبت کنید.

دفتر ازدواج طلاق ارزان

 

مطالب خواندنی بیشتر:

1- فهرست آزمایشگاه های ازدواج.

2-مدارک لازم برای ثبت ازدواج

3- ازدواج با خارجی.

در این بخش به سوالات متداول ازدواج پاسخ دادیم. اگر پاسخ سوال خود را در بخش سوالات متداول ازدواج پیدا نکردید می توانید سوال خود را اینجا مطرح کنید.

    این وبگاه،وبگاه اختصاصی دفتر رسمی ازدواج 348 و طلاق 40 تهران می باشد که هدف از ایجاد آن سهولت دسترسی مراجعان دفترخانه و اطلاع رسانی در خصوص ازدواج و حقوق خانواده است. در ضمن دفترخانه صرفا مبادرت به ثبت ازدواج دائم و موقت و ثبت طلاق می نماید و فعالیتی در زمینه همسریابی ندارد.

    آدرس:

    تهران - میدان جمهوری- نبش ارومیه شرقی- پلاک 615- طبقه دوم

    شماره تماس:

    02166120298

    ایمیل:

    info@aghdnameh.ir

    سبد خرید